Skip to main content

Anerkennung in der Ökonomie

  • Living reference work entry
  • First Online:
  • 679 Accesses

Part of the book series: Springer Reference Geisteswissenschaften ((SPREFGEIST))

Zusammenfassung

Der Beitrag diskutiert den Zusammenhang von Anerkennung und Ökonomie, indem zunächst auf Adam Smiths anerkennungstheoretische Deutung menschlichen Eigeninteresses eingegangen wird, die in der späteren ökonomischen Theoriebildung jedoch verlorengegangen ist. Anschließend werden Stränge der aktuelleren Wirtschaftstheorie, die Anklänge an Anerkennungsthemen haben, sowie Axel Honneths Diskussion von Märkten aus der Perspektive sozialer Freiheit dargestellt.

This is a preview of subscription content, log in via an institution.

Literatur

  • Akerlof, George A., und Rachel E. Kranton. 2000. Economics and identity. Quarterly Journal of Economics CVX(3): 715–753.

    Article  Google Scholar 

  • Akerlof, George A., und Rachel E. Kranton. 2010. Identity economics. Princeton: Princeton University Press.

    Book  Google Scholar 

  • Akerlof, George A., und Robert J. Shiller. 2015. Phishing for phools. The economics of manipulation and deception. Princeton: Princeton University Press.

    Book  Google Scholar 

  • Bourdieu, Pierre. 1982. Die feinen Unterschiede. Kritik der gesellschaftlichen Urteilskraft. Frankfurt a. M.: Suhrkamp.

    Google Scholar 

  • Carens, Joseph H. 1981. Equality, moral incentives, and the market. An essay in Utopian politico-economic theory. Chicago/London: University of Chicago Press.

    Google Scholar 

  • Davenport, Thomas H., und John C. Beck. 2001. The attention economy. Understanding the new currency of business. Boston: Harvard Business School Press.

    Google Scholar 

  • Franck, Georg. 2007. Ökonomie der Aufmerksamkeit. Ein Entwurf. München: dtv.

    Google Scholar 

  • Frank, Robert H. 2007. Falling behind: How rising inequality harms the middle class. Oakland: University of California Press.

    Google Scholar 

  • Hirsch, Fred. 1980. Die sozialen Grenzen des Wachstums: eine ökonomische Analyse der Wachstumskrise. Reinbeck: Rowohlt.

    Google Scholar 

  • Honneth, Axel. 2011. Das Recht der Freiheit. Grundriß einer demokratischen Sittlichkeit. Berlin: Suhrkamp.

    Google Scholar 

  • Smith, Adam. 2001. Der Wohlstand der Nationen. Übers. und Hrsg. von Horst Claus Recktenwald. München: dtv.

    Google Scholar 

  • Smith, Adam. 2010. Theorie der ethischen Gefühle. Auf der Grundlage der Übersetzung von Walther Eckstein neu herausgegeben von Horst D. Brandt. Hamburg: Verlag Felix Meiner.

    Google Scholar 

  • Tawney, R. H. 1920. The acquisitive society. New York: Hartcourt, Brace and Company.

    Google Scholar 

  • Veblen, Thorstein. 1997. Theorie der feinen Leute. Eine ökonomische Untersuchung von Institutionen. Frankfurt a. M.: Fischer.

    Google Scholar 

  • Wu, Tim. 2016. The attention merchants: The epic struggle to get inside our heads. New York: Alfred A. Knopf.

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 2018 Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH, ein Teil von Springer Nature

About this entry

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this entry

Herzog, L. (2018). Anerkennung in der Ökonomie. In: Siep, L., Ikaheimo, H., Quante, M. (eds) Handbuch Anerkennung. Springer Reference Geisteswissenschaften. Springer VS, Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-19561-8_61-1

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-658-19561-8_61-1

  • Received:

  • Accepted:

  • Published:

  • Publisher Name: Springer VS, Wiesbaden

  • Print ISBN: 978-3-658-19561-8

  • Online ISBN: 978-3-658-19561-8

  • eBook Packages: Springer Referenz Sozialwissenschaften und Recht

Publish with us

Policies and ethics