Skip to main content

Feministische Filmforschung

  • Living reference work entry
  • First Online:
Handbuch Medien und Geschlecht

Part of the book series: Springer Reference Sozialwissenschaften ((SRS))

Zusammenfassung

Die gegenwärtige feministische Filmforschung zeichnet sich durch eine Vielfalt der Zugänge aus. Die verschiedenen Strömungen erklären die Entstehung filmisch-visueller Bedeutung bevorzugt über die Decodierung von Film als Text, über die Analyse (historischer) Produktions- und Rezeptionspraxen von Film oder über die Auseinandersetzung mit Filmerleben als materiellem, affektivem Phänomen.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

Institutional subscriptions

Notes

  1. 1.

    Parallel zum langen Gegenwartsbegriff der Filmtheorie (zum Beispiel bei Buckland 2015) bezieht sich auch dieser Beitrag auf Publikationen von den 1990er-Jahren bis heute, wenn er von gegenwärtiger Filmforschung spricht.

  2. 2.

    Die Bezeichnung „Prosumer_in“ beschreibt hier Mediennutzer_innen, die von ihnen nachgefragte Inhalte (mit-)hervorbringen und kollaborativ zirkulieren lassen und so ein binäres Verständnis von (aktiver) Produktion und (passivem) Konsum potentiell in Frage stellen (Reichert 2008, S. 68–69).

  3. 3.

    Viszerales Erleben bezeichnet hier körperliche Empfindungen, im Zuge derer sich Gefühle in nicht unmittelbar vom Bewusstsein gesteuerten Regungen (zum Beispiel als Schwitzen, Zittern, Weinen oder in sexueller Erregung) in der Rezipient_in manifestieren.

  4. 4.

    Zu material turn und Repräsentation siehe Kristina Pia Hofer und Marietta Kesting (2017).

Literatur

  • Angerer, Marie-Luise. 2014. Affekt und Repräsentation – Blick und Empfinden. FKW Zeitschrift für Geschlechterforschung und visuelle Kultur 55:26–37. https://www.fkw-journal.de/index.php/fkw/article/view/1268. Zugegriffen am 24.05.2017.

    Google Scholar 

  • Attwood, Feona, Hrsg. 2010. porn.com. Making sense of online pornography. New York: Peter Lang.

    Google Scholar 

  • Bobo, Jacqueline. 1995. Black women as cultural readers. New York: Columbia University Press.

    Google Scholar 

  • Braidt, Andrea B. 2016. Feministische Filmtheorie. Einleitung. In Gender & Medien-Reader, Hrsg. Kathrin Peters und Andrea Seier, 23–29. Zürich: diaphanes.

    Google Scholar 

  • Bruno, Giuliana. 1993. Streetwalking on a ruined map: Cultural theory and the postmodern. Berkeley: University of California Press.

    Google Scholar 

  • Buckland, Warren. 2015. Contemporary film theory. In The Routledge encyclopedia of film theory, Hrsg. Edward Branigan und Warren Buckland, 112–116. London: Routledge.

    Google Scholar 

  • Casetti, Francesco. 2016. The relocation of cinema. In Post-cinema. Theorizing 21st-century film, Hrsg. Shane Denson und Julia Leyda, 569–615. Falmer: Reframe Books.

    Google Scholar 

  • Chaudhuri, Shohini. 2003. Feminist film theorists. Laura Mulvey, Kaja Silverman, Teresa de Lauretis, Barbara Creed. London: Routledge.

    Google Scholar 

  • Clover, Carol. 1992. Men, women, and chain saws. Gender in the modern horror film. Princeton: Princeton University Press.

    Google Scholar 

  • Cobb, Shelley, und Yvonne Tasker. 2016. Feminist film criticism in the 21st century. Film criticism 40(1). https://doi.org/10.3998/fc.13761232.0040.107.

  • Colman, Felicity. 2014. Film theory: Creating a cinematic grammar. London: Wallflower Press.

    Google Scholar 

  • del Rio, Elena. 2008. Deleuze and the cinemas of performance: Powers of affection. Edinburgh: Edinburg University Press.

    Google Scholar 

  • Dyer, Richard. 1997. White. Essays on race and culture. London: Routledge.

    Google Scholar 

  • Eng, David L., Jack J. Halberstam, und José Esteban Muñoz. 2005. What’s queer about queer studies now? Social Text 23(3–4): 1–17.

    Article  Google Scholar 

  • Halberstam, Jack [Judith]. 2005. In a queer time and place. Transgender bodies, subcultural lives. New York: New York University Press.

    Google Scholar 

  • Hansen, Miriam. 1991. Babel and babylon: Spectatorship in American silent film. Cambridge: Harvard University Press.

    Google Scholar 

  • Hofer, Kristina Pia, und Marietta Kesting. 2017. Introduction. Dated formats now: Material practices in audiovisual art. FKW Zeitschrift für Geschlechterforschung und visuelle Kultur 61:4–15. https://www.fkw-journal.de/index.php/fkw/article/view/1389/1391. Zugegriffen am 02.08.2017.

    Google Scholar 

  • Hole, Kristin Lené, Jelača Dijana, E. Ann Kaplan, und Patrice Petro, Hrsg. 2017. The Routledge companion to cinema and gender. London: Routledge.

    Google Scholar 

  • Hooks, Bell. 1992. Black looks. Race and representation. Boston: South End Press.

    Google Scholar 

  • Johnston, Claire, Hrsg. 1973. Women’s cinema as counter-cinema. In Notes on women’s cinema, 24–31. London: Society for Education in Film and Television.

    Google Scholar 

  • Kennedy, Barbara. 2000. Deluze and cinema: The aesthetics of sensation. Edinburgh: Edinburgh University Press.

    Google Scholar 

  • Klippel, Heike. 2016. Feministische Filmtheorie und Genderforschung. In Handbuch Filmtheorie, Hrsg. Bernhard Groß und Thomas Morsch. Wiesbaden: Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-09514-7.

    Google Scholar 

  • Koivunen, Anu. 2010. An affective turn? Reimagining the subject of feminist theory. In Disturbing differences: Working with affect in feminist readings, Hrsg. Marianne Liljeström und Susanna Paasonen, 8–29. London: Routledge.

    Google Scholar 

  • Koivunen, Anu. 2015. The promise of touch: Turns to affect in feminist film. In Feminisms. Diversity, difference, and multiplicity in contemporary film cultures, Hrsg. Laura Mulvey und Anna Backman Rogers, 97–110. Amsterdam: Amsterdam University Press.

    Chapter  Google Scholar 

  • Lauzen, Martha. 2016a. Women in independent film, 2015–2016. Center for the study of women in TV and film, San Diego State University. http://womenintvfilm.sdsu.edu/files/2016%20Independent_Women_Report.pdf. Zugegriffen am 24.05.2017.

  • Lauzen, Martha. 2016b. Thumbs down 2016: Top film critics and gender. Center for the study of women in TV and film, San Diego State University. http://womenintvfilm.sdsu.edu/files/2016_Thumbs_Down_Report.pdf. Zugegriffen am 24.05.2017.

  • Lauzen, Martha. 2017. The ceiling: Behind-the-scenes employment of women on the top 100, 250, and 500 films of 2016. http://womenintvfilm.sdsu.edu/wp-content/uploads/2017/01/2016_Celluloid_Ceiling_Report.pdf. Zugegriffen am 24.05.2017.

  • Leyda, Julia, Rosalind Galt, und Kylie Jarrett. 2016. Post-cinema, digitality, politics. In Post-cinema. Theorizing 21st-century film, Hrsg. Shane Denson und Julia Leyda, 976–990. Falmer: Reframe Books.

    Google Scholar 

  • Marks, Laura U. 2000. The skin of the film: Intercultural cinema, embodiement, and the senses. Durham: Duke University Press.

    Google Scholar 

  • Marks, Laura U. 2002. Touch. Sensuous theory and multisensory media. Minneapolis: University of Minnesota Press.

    Google Scholar 

  • Mulvey, Laura. 1975. Visual pleasure and narrative cinema. Screen 16(3): 6–18. https://doi.org/10.1093/screen/16.3.6. Zugegriffen am 24.05.2017.

    Article  Google Scholar 

  • Mulvey, Laura. 2006. Death 24x a second: Stillness and the moving image. Chicago: Chicago University Press.

    Google Scholar 

  • Mulvey, Laura. 2015. Introduction: 1970s feminist film theory and the obsolescent object. In Feminisms. Diversity, difference, and multiplicity in contemporary film cultures, Hrsg. Laura Mulvey und Anna Backman Rogers, 17–26. Amsterdam: Amsterdam University Press.

    Chapter  Google Scholar 

  • Mulvey, Laura, und Anna Backman Rogers, Hrsg. 2015. Preface. In Feminisms. Diversity, difference, and multiplicity in contemporary film cultures, 10–14. Amsterdam: Amsterdam University Press.

    Google Scholar 

  • Paasonen, Susanna. 2011. Carnal resonance. Affect and online pornography. Cambridge: MIT Press.

    Book  Google Scholar 

  • Pisters, Patricia. 2003. The matrix of visual culture. Working with Deleuze in film theory. Stanford: Stanford University Press.

    Google Scholar 

  • Pozo, Diana. 2015a. Feminist film theory, core concepts. In The Routledge encyclopedia of film theory, Hrsg. Edward Branigan und Warren Buckland, 187–194. London: Routledge.

    Google Scholar 

  • Pozo, Diana. 2015b. History of feminist film theory. In The Routledge encyclopedia of film theory, Hrsg. Edward Branigan und Warren Buckland, 195–202. London: Routledge.

    Google Scholar 

  • Quinlivan, Davina. 2012. The place of breath in cinema. Edinburgh: Edinburgh University Press.

    Google Scholar 

  • Reichert, Ramón. 2008. Amateure im Netz. Selbstmanagement und Wissenstechnik im Web 2.0. Bielefeld: transcript.

    Book  Google Scholar 

  • Russel, Catharine. 2002. Parallax historiography. The Flâneuse as cyberfeminist. In A feminist reader in early cinema, Hrsg. Jennifer M. Bean und Diane Negra, 552–570. Durham: Duke University Press.

    Chapter  Google Scholar 

  • Schlüpmann, Heide. 1990. Unheimlichkeit des Blicks. Das Drama des frühen deutschen Kinos. Frankfurt a. M.: Stroemfeld.

    Google Scholar 

  • Seier, Andrea. 2007. Remediatisierung. Die performative Konstitution von Gender und Medien. Münster: LIT.

    Google Scholar 

  • Smelik, Anneke. 2016. Feminist film theory. In The Wiley Blackwell encyclopedia of gender and sexuality studies, Hrsg. Nancy A. Naples, 1–5. Hoboken: Wiley. https://doi.org/10.1002/9781118663219.wbegss148.

    Chapter  Google Scholar 

  • Sobchack, Vivian. 2004. Carnal thoughts. Embodiement and moving image culture. Berkeley: University of California Press.

    Google Scholar 

  • Stacey, Jackie. 1993. Star gazing: Hollywood cinema and female spectatorship. London: Routledge.

    Google Scholar 

  • Taormino, Tristan, Constance Penley, Celine Parreñas Shimizu, und Mireille Miller-Young. 2013. The feminist porn book: The politics of producing pleasure. New York: The Feminist Press.

    Google Scholar 

  • Williams, Linda, Hrsg. 2004. Porn studies. Durham: Duke University Press.

    Google Scholar 

  • Williams, Linda. 2009 [1991]. Filmkörper: Gender, Genre und Exzess. Aus dem Amerikanischen von Andrea B. Braidt. montage AV 18(2): 10–30.

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Kristina Pia Hofer .

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 2019 Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH, ein Teil von Springer Nature

About this entry

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this entry

Hofer, K.P. (2019). Feministische Filmforschung. In: Dorer, J., Geiger, B., Hipfl, B., Ratković, V. (eds) Handbuch Medien und Geschlecht. Springer Reference Sozialwissenschaften. Springer VS, Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-20712-0_60-1

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-658-20712-0_60-1

  • Received:

  • Accepted:

  • Published:

  • Publisher Name: Springer VS, Wiesbaden

  • Print ISBN: 978-3-658-20712-0

  • Online ISBN: 978-3-658-20712-0

  • eBook Packages: Springer Referenz Sozialwissenschaften und Recht

Publish with us

Policies and ethics