Skip to main content

Autoethnografie

  • Living reference work entry
  • Latest version View entry history
  • First Online:
Handbuch Qualitative Forschung in der Psychologie

Part of the book series: Springer Reference Psychologie ((SRP))

  • 2022 Accesses

Zusammenfassung

In diesem Beitrag charakterisieren wir Autoethnografie als Methode der psychologischen Forschung. Wir gehen auf die Geschichte, den Arbeitsprozess und die Ergebnisse autoethnografischer Untersuchungen ein, unterscheiden verschiedene Gattungen innerhalb des Genres, erläutern das Konzept performativer Epistemologie, die Bedeutung von Schreiben als Erkenntnisprozess (method of inquiry) und die forschungsethischen Fragen, die damit verbunden sind. Wir diskutieren, wie sich Autoethnografie zu traditionellen Gütekriterien verhält und welcher Kritik der Ansatz vonseiten unterschiedlicher Fachcommunities ausgesetzt ist. Am Ende geben wir einen Überblick über die Verbreitung autoethnografischer Arbeit in den USA und im deutschsprachigen Raum.

Dies ist eine erweiterte und aktualisierte Fassung des Beitrages von Ellis, Adams und Bochner aus der Erstauflage von 2010, der von Paul Sebastian Ruppel und Katja Mruck aus dem Englischen übersetzt wurde. Die Ergänzungen (insb. die Abschn. 3.2, 4 und 6) gehen teilweise zurück auf andernorts publizierte Artikel (Ploder und Stadlbauer 2013, 2016, 2017; Stadlbauer und Ploder 2016), Abschn. 5 beruht zum Teil auf Ausführungen von Carolyn Ellis und Tony E. Adams (2014).

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

Institutional subscriptions

Notes

  1. 1.

    http://www.qualitative-research.net/index.php/fqs/browseSearch/identifyTypes/view?identifyType=Debate%3A%20Quality. Zugegriffen am 13.03.2018.

  2. 2.

    Die deutschsprachige Liste kann über https://groups.google.com/d/msgid/autoethnographie abonniert werden, die seit 2005 bestehende englischsprachige unter diesem Link: https://groups.yahoo.com/neo/groups/autoethnography/info.

Literatur

  • Adams, T. E. (2006). Seeking father: Relationally reframing a troubled love story. Qualitative Inquiry, 12(4), 704–723.

    Article  Google Scholar 

  • Adams, T. E. (2008). A review of narrative ethics. Qualitative Inquiry, 14(2), 175–194.

    Article  Google Scholar 

  • Adams, T. E., & Holman Jones, S. (2008). Autoethnography is queer. In N. K. Denzin, Y. S. Lincoln & L. T. Smith (Hrsg.), Handbook of critical and indigenous methodologies (S. 373–390). Thousand Oaks: Sage.

    Google Scholar 

  • Anderson, L. (2006). Analytic autoethnography. Journal of Contemporary Ethnography, 35(4), 373–395.

    Article  Google Scholar 

  • Anderson, L., & Glass-Coffin, B. (2013). „I learn by going“: Autoethnographic modes of inquiry. In S. H. Jones, T. E. Adams & C. Ellis (Hrsg.), Handbook of autoethnography (S. 57–83). Walnut Creek: Left Coast Press.

    Google Scholar 

  • Antony, A. (2015). Tacit knowledge and analytic autoethnography. Methodological reflections on the sociological translation of self-experience. In F. Adloff, K. Gerund & D. Kaldewey (Hrsg.), Revealing tacit knowledge. Embodiment and explication (S. 139–167). Bielefeld: transcript.

    Google Scholar 

  • Atkinson, P. (1997). Narrative turn or blind alley? Qualitative Health Research, 7(3), 325–344.

    Article  Google Scholar 

  • Barthes, R. (1977). Image, music, text. New York: Hill and Wang.

    Google Scholar 

  • Berry, K. (2007). Embracing the catastrophe: Gay body seeks acceptance. Qualitative Inquiry, 13(2), 259–281.

    Article  Google Scholar 

  • Birck, A. (2003). Laura promoviert: Eine Satire in sieben Aufzügen. Forum Qualitative Sozialforschung/Forum: Qualitative Social Research, 4(2), Art. 17. https://doi.org/10.17169/fqs-4.2.725. Zugegriffen am 13.03.2018.

  • Bochner, A. P. (1984). The functions of human communication in interpersonal bonding. In C. C. Arnold & J. W. Bowers (Hrsg.), Handbook of rhetorical and communication theory (S. 544–621). Boston: Allyn and Bacon.

    Google Scholar 

  • Bochner, A. P. (2001). Narrative’s virtues. Qualitative Inquiry, 7(2), 131–157.

    Article  Google Scholar 

  • Bochner, A. P. (2002). Perspectives on inquiry III: The moral of stories. In M. L. Knapp & J. A. Daly (Hrsg.), Handbook of interpersonal communication (3. Aufl., S. 73–101). Thousand Oaks: Sage.

    Google Scholar 

  • Bochner, A. P., & Ellis, C. (1995). Telling and living: Narrative co-construction and the practices of interpersonal relationships. In W. Leeds-Hurwitz (Hrsg.), Social approaches to communication (S. 201–213). New York: Guilford.

    Google Scholar 

  • Bochner, A. P., & Ellis, C. (2016). Evocative autoethnography: Writing lives and telling stories. Writing lives: Ethnographic narratives (Bd. 17). New York: Routledge.

    Book  Google Scholar 

  • Bönisch-Brednich, B. (2012). Autoethnografie. Neue Ansätze zur Subjektivität in kulturanthropologischer Forschung. Zeitschrift für Volkskunde, 108(1), 47–63.

    Google Scholar 

  • Bonz, J. (2014). „Im Medium der eigenen Menschlichkeit …“: Erläuterungen und Beispiele zum ethnopsychoanalytischen Ethnografieverständnis, das im Feldforschungsprozess auftretende Irritationen als Daten begreift. In B. Lauterbach (Hrsg.), Alltag – Kultur – Wissenschaft. Beiträge zur Europäischen Ethnologie (S. 35–60). Würzburg: Königshausen u. Neumann.

    Google Scholar 

  • Bonz, J. (2016). Subjektivität als intersubjektives Datum im ethnografischen Feldforschungsprozess. Zeitschrift für Volkskunde, 112(1), 19–36.

    Google Scholar 

  • Boylorn, R. M. (2008). As seen on TV: An autoethnographic reflection on race and reality television. Critical Studies in Media Communication, 25(4), 413–433.

    Article  Google Scholar 

  • Breuer, F. (2000). Wissenschaftliche Erfahrung und der Körper/Leib des Wissenschaftlers: Sozialwissenschaftliche Überlegungen. In C. Wischermann & S. Haas (Hrsg.), Studien zur Geschichte des Alltags: Bd. 17. Körper mit Geschichte. Der menschliche Körper als Ort der Selbst- und Weltdeutung (S. 33–50). Stuttgart: Steiner.

    Google Scholar 

  • Breuer, F., Muckel, P., & Dieris, B. (2017). Reflexive Grounded Theory: Eine Einführung für die Forschungspraxis (3., vollst. überarb. u. erw. Aufl.). Heidelberg: Springer.

    Google Scholar 

  • Campbell, E. (2017). „Apparently being a self-obsessed C**t is now academically lauded“: Experiencing twitter trolling of autoethnographers. Forum Qualitative Sozialforschung/Forum: Qualitative Social Research, 18(3), Art. 16. https://doi.org/10.17169/fqs-18.3.2819. Zugegriffen am 13.03.2018.

  • Canella, C. (2014, May 23). Records of Falkenstein: A performance about gaining recognition in the scientific community. Performance, 10. International Conference of Qualitative Inquiry, Urbana-Champaign, 14:30–15:50 Uhr. http://www.icqi.org/wp-content/uploads/2014/06/QI2014-Abstracts.pdf. Zugegriffen am 13.03.2018.

  • Caulley, D. N. (2008). Making qualitative research reports less boring: The techniques of writing creative nonfiction. Qualitative Inquiry, 14(3), 424–449.

    Article  Google Scholar 

  • Certeau, M. de (1984). The practice of everyday life. Berkeley: University of California Press.

    Google Scholar 

  • Charmaz, K. (1983). The grounded theory method: An explication and interpretation. In R. M. Emerson (Hrsg.), Contemporary field research: A collection of readings (S. 109–125). Prospect Heights: Waveland.

    Google Scholar 

  • Conquergood, D. (1991). Rethinking ethnography: Towards a critical cultural politics. Communication Monographs, 58, 179–194.

    Article  Google Scholar 

  • Crawley, S. L. (2002). „They still don’t understand why I hate wearing dresses!“ An autoethnographic rant on dresses, boats, and butchness. Cultural Studies ↔ Critical Methodologies, 2(1), 69–92.

    Google Scholar 

  • Dahinden, J., & Efionayi-Mäder, D. (2009). Challenges and strategies in empirical fieldwork with asylum seekers and migrant sex workers. In I. van Liempt & V. Bigler (Hrsg.), The ethics of migration research methodology. Dealing with vulnerable migrants (S. 98–117). Brighton: Sussex Academic Press.

    Google Scholar 

  • Delamont, S. (2009). The only honest thing: Autoethnography, reflexivity and small crises in fieldwork. Ethnography and Education, 4(1), 51–63.

    Article  Google Scholar 

  • Denzin, N. K. (2008). Lesen und Schreiben als performativer Akt. In R. Winter & E. Niederer (Hrsg.), Ethnographie, Kino und Interpretation. Die performative Wende der Sozialwissenschaften: Der Norman K. Denzin-Reader (S. 203–238). Bielefeld: transcript.

    Google Scholar 

  • Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (Hrsg.). (2017). Introduction: The discipline and practice of qualitative research. Handbook of qualitative research (5. Aufl., S. 1–26). Thousand Oaks: Sage.

    Google Scholar 

  • Denzin, N. K., Lincoln, Y. S., & Smith, L. T. (Hrsg.). (2008). Handbook of critical and indigenous methodologies. Thousand Oaks: Sage.

    Google Scholar 

  • Didion, J. (2005). The year of magical thinking. New York: A.A. Knopf.

    Google Scholar 

  • Ellis, C. (1991). Sociological introspection and emotional experience. Symbolic Interaction, 14(1), 23–50.

    Article  Google Scholar 

  • Ellis, C. (1999). Heartful autoethnography. Qualitative Health Research, 9(5), 669–683.

    Article  Google Scholar 

  • Ellis, C. (2004). The ethnographic I: A methodological novel about autoethnography. Walnut Creek: AltaMira Press.

    Google Scholar 

  • Ellis, C. (2007). Telling secrets, revealing lives: Relational ethics in research with intimate others. Qualitative Inquiry, 13(1), 3–29.

    Article  Google Scholar 

  • Ellis, C. (2008). Systematic sociological introspection. In L. M. Given (Hrsg.), The Sage encyclopedia of qualitative research methods (S. 853–854). Thousand Oaks: Sage.

    Google Scholar 

  • Ellis, C., & Adams, T. E. (2014). The purposes, practices, and principles of autoethnographic research. In P. Leavy (Hrsg.), The Oxford handbook of qualitative research (S. 254–276). Oxford: Oxford University Press.

    Google Scholar 

  • Ellis, C., & Bochner, A. P. (2000). Autoethnography, personal narrative, reflexivity. In N. K. Denzin & I. S. Lincoln (Hrsg.), Handbook of qualitative research (2. Aufl., S. 733–768). Thousand Oaks: Sage.

    Google Scholar 

  • Ellis, C., & Bochner, A. P. (2006). Analyzing analytic autoethnography: An autopsy. Journal of Contemporary Ethnography, 35(4), 429–449.

    Article  Google Scholar 

  • Ellis, C., Kiesinger, C. E., & Tillmann-Healy, L. M. (1997). Interactive interviewing: Talking about emotional experience. In R. Hertz (Hrsg.), Reflexivity and voice (S. 119–149). Thousand Oaks: Sage.

    Google Scholar 

  • Elms, A. C. (1975). The crisis of confidence in social psychology. American Psychologist, 30(10), 967–976.

    Article  Google Scholar 

  • Foster, E. (2006). Communicating at the end of life. Mahwah: Lawrence Erlbaum.

    Google Scholar 

  • Frank, A. W. (1995). The wounded storyteller. Chicago: University of Chicago Press.

    Book  Google Scholar 

  • Freeman, M. (2004). Data are everywhere: Narrative criticism in the literature of experience. In C. Daiute & C. Lightfoot (Hrsg.), Narrative analysis: Studying the development of individuals in society (S. 63–81). Thousand Oaks: Sage.

    Google Scholar 

  • Geertz, C. (1973). The interpretation of cultures. New York: Basic Books.

    Google Scholar 

  • Geimer, A. (2011). Performance Ethnography und Autoethnography: Trend, Turn oder Schisma in der qualitativen Forschung? Zeitschrift für Qualitative Forschung, 12(2), 299–320.

    Google Scholar 

  • Geimer, A. (2014). The „moral ethnographer“: Chancen und Risiken der Entdifferenzierung von Wissenschaft, Kunst und Politik. In A. Tervooren, N. Engel, M. Göhlich, I. Miethe & S. Reh (Hrsg.), Pädagogik, Ethnographie und Differenz in pädagogischen Feldern. Internationale Entwicklungen erziehungswissenschaftlicher Forschung (S. 185–204). Bielefeld: transcript.

    Google Scholar 

  • Geimer, A. (2015). Varieties of „sociological enlightenment“: Critical arts-based inquiry versus German reconstructive social research. International Journal for Qualitative Methods, 14(1), 16–35. http://journals.sagepub.com/doi/pdf/10.1177/160940691501400104. Zugegriffen am 13.03.2018.

    Article  Google Scholar 

  • Gergen, M. M., & Gergen, K. J. (2016). Playing with purpose: Adventures in performative social science. Writing lives. Abingdon: Routledge.

    Book  Google Scholar 

  • Gingrich-Philbrook, C. (2005). Autoethnography’s family values: Easy access to compulsory experiences. Text and Performance Quarterly, 25(4), 297–314.

    Article  Google Scholar 

  • Glave, T. (2005). Words to our now: Imagination and dissent. Minneapolis: University of Minnesota Press.

    Google Scholar 

  • Goodall, B. H. L. (2006). A need to know: The clandestine history of a CIA family. Walnut Creek: Left Coast Press.

    Google Scholar 

  • Hacker, H. (Hrsg.). (2012). Autoethnographie k/einer queeren Professorin: Dissidenz zwischen Uni und Development. Kritik & Utopie. Queer entwickeln. Feministische und postkoloniale Analysen (S. 112–134). Wien: Mandelbaum.

    Google Scholar 

  • Hefel, J. (2014). Will you be with me to the end?: Personal experiences of cancer and death. In S. L. Witkin (Hrsg.), Narrating social work through autoethnography (S. 197–230). New York: Columbia University Press.

    Google Scholar 

  • Hockey, J. (2015). Sensing the run: The senses and distance running. The Senses and Society, 1(2), 183–201.

    Article  Google Scholar 

  • Heimerdinger, T., & Scholtz, C. (2007). Beobachtete Selbstbeobachtung. Ein methodisches Instrument der hermeneutischen Kulturanalyse. Volkskunde in Rheinland-Pfalz, 21, 89–102.

    Google Scholar 

  • Hooks, B. (1994). Teaching to transgress: Education as the practice of freedom. New York: Routledge.

    Google Scholar 

  • Josselson, R., Lieblich, A., & McAdams, D. P. (Hrsg.). (2002). Up close and personal: The teaching and learning of narrative research. Washington, DC: American Psychological Association.

    Google Scholar 

  • Khosravi, S. (2011). „Illegal“ traveller: An auto-ethnography of borders. Basingstoke: Palgrave Macmillan.

    Google Scholar 

  • Krasowska, A. (2016). Disability as desubjectification. Autoethnography of depression. Physiotherapy – The Journal of University of Physical Education in Wroclaw, 24(1), 22–28.

    Google Scholar 

  • Kuhn, T. S. (1967). Die Struktur wissenschaftlicher Revolutionen. Frankfurt a. M.: Suhrkamp.

    Google Scholar 

  • Kühner, A., Ploder, A., & Langer, P. C. (2016). Introduction to the special issue. Qualitative Inquiry, 22(9), 699–704.

    Article  Google Scholar 

  • Kulick, D., & Willson, M. (Hrsg.). (1995). Taboo: Sex, identity, and erotic subjectivity in anthropological fieldwork. London: Routledge.

    Google Scholar 

  • Langhout, R. D. (2006). Where am I? Locating myself and its implications for collaborative research. American Journal of Community Psychology, 37(3–4), 267–274.

    PubMed  Google Scholar 

  • Leder Mackley, K., & Pink, S. (2014). Framing and educating attention: A sensory apprenticeship in the context of domestic energy research. In L. Arantes & E. Rieger (Hrsg.), Ethnographien der Sinne. Wahrnehmung und Methode in empirisch-kulturwissenschaftlichen Forschungen (S. 93–110). Bielefeld: transcript.

    Google Scholar 

  • Levitt, H. M., Bamberg, M., Creswell, J. W., Frost. D. M., Josselson, R., & Suárez-Orozco, C. (2018). Journal article reporting standards for qualitative primary, qualitative meta-analytic, and mixed methods research in psychology: The APA Publications and Communications Board Task Force Report. American Psychologist, 73(1), 26–46.

    Google Scholar 

  • Lieblich, A. (2003). Learning about Lea. London: Athena Press.

    Google Scholar 

  • Luckett, S. D. (2018). Younggiftedandfat: An autoethnography of size, sexuality and privilege. New York: Routledge.

    Google Scholar 

  • Lyotard, J.-F. (1984). The postmodern condition: A report on knowledge. Minneapolis: University of Minnesota Press.

    Google Scholar 

  • Madison, D. S. (2006). The dialogic performative in critical ethnography. Text and Performance Quarterly, 26(4), 320–324.

    Article  Google Scholar 

  • Marecek, J., Fine, M., & Kidder, L. (1997). Working between worlds: Qualitative methods and social psychology. Journal of Social Issues, 53(4), 631–644.

    Article  Google Scholar 

  • Martin, V., Bridges, N., Brown, L. C., Sakellariadis, A., Speedy, J., Williams, S., & Wilson, S. (2011). Remembering and forgetting with Sue: Some stories of hanging on in there. Emotion, Space and Society, 4, 121–125.

    Article  Google Scholar 

  • Martini, E., & Jauhola, M. (2014). Journeys in aidland: An autobiographic exploration of resistance to development aid. Journal of Narrative Politics, 1(1), 76–96. http://journalofnarrativepolitics.com/wp-content/uploads/2014/09/JNP-Vol-1-Jahoula-and-Martini1.pdf. Zugegriffen am 13.03.2018.

  • McAdams, D. P., Josselson, R., & Lieblich, A. (Hrsg.). (2002). Turns in the road: Narrative studies of lives in transition (2. Aufl.). Washington, DC: American Psychological Association.

    Google Scholar 

  • McIlveen, P., Beccaria, G., Du Preez, J., & Patton, W. (2010). Autoethnography in vocational psychology: Wearing your class on your sleeve. Journal of Career Development, 37(3), 599–615.

    Article  Google Scholar 

  • Mendel, I. (2016). Wi(e)der-Vereinbarkeiten: Eine autoethnographische Skizze zur Sorgekrise. Gender – Zeitschrift für Geschlecht, Kultur und Gesellschaft, (SH 4), 24–41.

    Google Scholar 

  • Mey, G. (2018). Outer silence-inner dialogue. An essay on the performative dining experience „The Silence Meal“ at Zagreus-Projekt, Berlin. Human Arenas, 1 (2), 143–150. https://doi.org/10.1007/s42087-018-0017-7.

    Article  Google Scholar 

  • Moro, P. (2006). It takes a darn good writer: A review of „The ethnographic I“. Symbolic Interaction, 29(2), 265–269.

    Article  Google Scholar 

  • Mruck, K. (1999). „Stets ist es die Wahrheit, die über alles gebietet, doch ihre Bedeutung wandelt sich“ – Zur Konzeptualisierung von Forschungsobjekt, Forschungssubjekt und Forschungsprozeß in der Geschichte der Wissenschaften. Münster: Lit.

    Google Scholar 

  • Mruck, K., & Breuer, F. (2003). Subjektivität und Selbstreflexivität im qualitativen Forschungsprozess – Die FQS-Schwerpunktausgaben. Forum Qualitative Sozialforschung/Forum: Qualitative Social Research, 4(2), Art. 17. http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0114-fqs0302233. Zugegriffen am 13.03.2018.

  • Mruck, K., & Mey, G. (2005). Qualitative Forschung: Zur Einführung in einen prosperierenden Wissenschaftszweig. Historische Sozialforschung, 30(1), 5–27.

    Google Scholar 

  • Mruck, K., & Mey, G. (2019). Grounded theory and reflexivity in the process of qualitative research. In A. Bryant & K. Charmaz (Hrsg.), The Sage handbook of current developments in grounded theory (S. 470–496). London: Sage.

    Google Scholar 

  • Muncey, T. (2014). Creating autoethnographies. Los Angeles: Sage.

    Google Scholar 

  • Pelias, R. J. (2000). The critical life. Communication Education, 49(3), 220–228.

    Article  Google Scholar 

  • Pelias, R. J. (2007). Jarheads, girly men, and the pleasures of violence. Qualitative Inquiry, 13(7), 945–959.

    Article  Google Scholar 

  • Ploder, A. (2011). The Power of Performance. Methodologische Neuorientierungen in den Sozialwissenschaften. Jahrbuch des Phonogrammarchivs der Österreichischen Akademie der Wissenschaften, 2, 139–168.

    Google Scholar 

  • Ploder, A., & Stadlbauer, J. (2013). Autoethnographie und Volkskunde? Zur Relevanz wissenschaftlicher Selbsterzählungen für die volkskundlich- kulturanthropologische Forschungspraxis. Österreichische Zeitschrift für Volkskunde, LXVII/116(4), 374–404.

    Google Scholar 

  • Ploder, A., & Stadlbauer, J. (2016). Strong reflexivity and its critics: Responses to autoethnography in the German-speaking cultural and social sciences. Qualitative Inquiry, 22(9), 753–776.

    Article  Google Scholar 

  • Ploder, A., & Stadlbauer, J. (2017). Starke Reflexivität: Autoethnografie und Ethnopsychoanalyse im Gespräch. In J. Bonz, K. Eisch-Angus, M. Hamm & A. Sülzle (Hrsg.), Ethnografie und Deutung. Gruppensupervision als Methode reflexiven Forschens (S. 421–438). Wiesbaden: Springer VS.

    Chapter  Google Scholar 

  • Plummer, K. (2001). The call of life stories in ethnographic research. In P. Atkinson, A. Coffey, S. Delamont, J. Lofland & L. Lofland (Hrsg.), Handbook of ethnography (S. 395–406). Thousand Oaks: Sage.

    Chapter  Google Scholar 

  • Reichertz, J. (1992). Beschreiben oder Zeigen – über das Verfassen ethnographischer Berichte. Soziale Welt, 43(3), 331–350.

    Google Scholar 

  • Reichertz, J. (2015). Die Bedeutung der Subjektivität in der Forschung. Forum Qualitative Sozialforschung/Forum: Qualitative Social Research, 16(3), Art. 33. https://doi.org/10.17169/fqs-16.3.2461. Zugegriffen am 13.03.2018.

  • Richardson, L., & Adams St. Pierre, E. (2005). Writing: A method of inquiry. In N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Hrsg.), The Sage handbook of qualitative research (3. Aufl., S. 959–978). Thousand Oaks: Sage.

    Google Scholar 

  • Riemann, G. (2011). Self-reflective ethnographies of practice and their relevance for professional socialisation in social work. International Journal of Action Research, 7(3), 1–32. http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0168-ssoar-374532. Zugegriffen am 13.03.2018.

  • Roberts, B. (2008). Performative social science: A consideration of skills, purpose and context. Forum Qualitative Sozialforschung/Forum: Qualitative Social Research, 9(2), Art. 58, https://doi.org/10.17169/fqs-9.2.377. Zugegriffen am 13.03.2018.

  • Ronai, C. R. (1992). The reflexive self through narrative: A night in the life of an erotic dancer/researcher. In C. Ellis & M. G. Flaherty (Hrsg.), Investigating subjectivity: Research on lived experience (S. 102–124). Newbury Park: Sage.

    Google Scholar 

  • Ronai, C. R. (1996). My mother is mentally retarded. In C. Ellis & A. P. Bochner (Hrsg.), Composing ethnography: Alternative forms of qualitative writing (S. 109–131). Walnut Creek: AltaMira.

    Google Scholar 

  • Ronkainen, N. J., Harrison, M. E., & Ryba, T. V. (2014). Running, Being, and Beijing – An existential exploration of a runner identity. Qualitative Research in Psychology, 11(2), 189–210.

    Google Scholar 

  • Saerberg, S. (2014). Audioethnographie und Autoethnographie. In A. Tervooren, N. Engel, M. Göhlich, I. Miethe & S. Reh (Hrsg.), Pädagogik. Ethnographie und Differenz in pädagogischen Feldern. Internationale Entwicklungen erziehungswissenschaftlicher Forschung (S. 167–183). Bielefeld: transcript.

    Google Scholar 

  • Rosenwald, G. C., & Ochberg, R. L. (Hrsg.). (1992). Storied lives: The cultural politics of self-understanding. New Haven: Yale University Press.

    Google Scholar 

  • Schneider, B. (2005). Mothers talk about their children with schizophrenia: A performance autoethnography. Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing, 12, 333–340.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Schönberger, K. (2001). Der Internetforscher im eigenen Feld: Der Fall Claudio Belmonte oder die Unmöglichkeit, ohne die Ausnahme die Regel zu denken. In K. Eisch & M. Hamm (Hrsg.), Die Poesie des Feldes – Beiträge zur ethnographischen Kulturanalyse (S. 184–195). Tübingen: Tübinger Vereinigung für Volkskunde.

    Google Scholar 

  • Schreier, M. (2017). Kontexte qualitativer Sozialforschung: Arts-Based Research, Mixed Methods und Emergent Methods. Forum Qualitative Sozialforschung/Forum: Qualitative Social Research, 18(2), Art. 6. https://doi.org/10.17169/fqs-18.2.2815. Zugegriffen am 13.03.2018.

  • Schultz, D. P., & Schultz, S. E. (2012). A history of modern psychology (10. Aufl.). Belmont: Wadsworth Cengage.

    Google Scholar 

  • Smith, J. L. (2004). Food, health and psychology: Competing recipes for research and understanding. Journal of Health Psychology, 9(4), 483–496.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Speedy, J. (2015). Staring at a park: A poetic autoethnographic inquiry. Writing lives: ethnographic narratives (Bd. 16). Walnut Creek: Left Coast Press.

    Google Scholar 

  • Spry, T. (2001). Performing autoethnography: An embodied methodological praxis. Qualitative Inquiry, 7(6), 706–732.

    Article  Google Scholar 

  • Stadlbauer, J., & Ploder, A. (2016). „I start with my personal life“: Zum Potenzial der Autoethnografie für die volkskundliche Forschung zu und mit Gefühlen. In M. Beitl & I. Schneider (Hrsg.), Buchreihe der Österreichischen Zeitschrift für Volkskunde: Bd. 27. Emotional Turn?! Europäisch ethnologische Zugänge zu Gefühlen & Gefühlswelten. Beiträge der 27. Österreichischen Volkskundetagung in Dornbirn vom 29. Mai-1. Juni 2013 (S. 271–280). Wien: Selbstverlag des Vereins für Volkskunde.

    Google Scholar 

  • Tamas, S. (2009a). Sketchy rendering. Seeing another. Qualitative Inquiry, 15(3), 607–617.

    Article  Google Scholar 

  • Tamas S. (2009b). Writing and righting trauma: Troubling the autoethnographic voice. Forum Qualitative Sozialforschung/Forum: Qualitative Social Research, 10(1), Art. 22. https://doi.org/10.17169/fqs-10.1.1211. Zugegriffen am 13.03.2018.

  • Tillmann, L. M. (2009). Body and bulimia revisited: Reflections on „A secret life“. Journal of Applied Communication Research, 37(1), 98–112.

    Article  Google Scholar 

  • Tillmann, L. M. (2015). In solidarity: Friendship, family, and activism beyond gay and straight. New York: Routledge.

    Google Scholar 

  • Timm, E. (2016). Wissenschaft im Affekt: Eine subjekttheoretische Kritik zu Szenograpfie und Autoethnografie. In M. Beitl & I. Schneider (Hrsg.), Buchreihe der Österreichischen Zeitschrift für Volkskunde: Bd. 27. Emotional Turn?! Europäisch ethnologische Zugänge zu Gefühlen & Gefühlswelten. Beiträge der 27. Österreichischen Volkskundetagung in Dornbirn vom 29. Mai-1. Juni 2013 (S. 37–54). Wien: Selbstverlag des Vereins für Volkskunde.

    Google Scholar 

  • Toyosaki, S., Pensoneau-Conway, S. L., Wendt, N., & Leathers, K. (2009). Community autoethnography: Compiling the personal and resituating whiteness. Cultural Studies ↔ Critical Methodologies, 9(1), 56–83.

    Article  Google Scholar 

  • Trahar, S. (2009). Beyond the story itself: Narrative inquiry and autoethnography in intercultural research in higher education. Forum Qualitative Sozialforschung/Forum: Qualitative Social Research, 10(1), Art. 30. https://doi.org/10.17169/fqs-10.1.1218. Zugegriffen am 13.03.2018.

  • Tullis, J. (2013). Self and others: Ethics in autoethnographic research. In S. H. Jones, T. E. Adams & C. Ellis (Hrsg.), Handbook of autoethnography (S. 244–261). Walnut Creek: Left Coast Press.

    Google Scholar 

  • Tullis Owen, J. A., McRae, C., Adams, T. E., & Vitale, A. (2009). Truth troubles. Qualitative Inquiry, 15(1), 178–200.

    Article  Google Scholar 

  • Unger, H. von, Narimani, P., & M’Bayo, R. (Hrsg.). (2014). Forschungsethik in der qualitativen Forschung: Reflexivität, Perspektiven, Positionen. Wiesbaden: Springer VS.

    Google Scholar 

  • Van Maanen, J. (Hrsg.). (1988). Tales of the field: On writing ethnography. Chicago: University of Chicago Press.

    Google Scholar 

  • Vande Berg, L., & Trujillo, N. (2008). Cancer and death: A love story in two voices. Cresskill: Hampton Press.

    Google Scholar 

  • Vidich, A., & Bensman, J. (1958). Small town in mass society. Princeton: Princeton University Press.

    Google Scholar 

  • Wendel, J. (2015). Fenster zur Welt: Interkultureller Film, marginalisierte Jugendliche und Performance-Autoethnographie. LiteraturFilm (Bd. 8). Frankfurt a. M.: Peter Lang.

    Book  Google Scholar 

  • Wertz, F. J. (2011). The qualitative revolution and psychology: Science, politics, and ethics. The Humanistic Psychologist, 39(2), 77–104.

    Article  Google Scholar 

  • Winter, R. (2011). Ein Plädoyer für kritische Perspektiven in der qualitativen Forschung. Forum Qualitative Sozialforschung/Forum: Qualitative Social Research, 12(1), Art. 7. https://doi.org/10.17169/fqs-12.1.1583. Zugegriffen am 13.03.2018.

  • Zaner, R. M. (2004). Conversations on the edge: Narratives of ethics and illness. Washington, DC: Georgetown University Press.

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding authors

Correspondence to Andrea Ploder or Johanna Stadlbauer .

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 2020 Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH, ein Teil von Springer Nature

About this entry

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this entry

Adams, T.E., Ellis, C., Bochner, A.P., Ploder, A., Stadlbauer, J. (2020). Autoethnografie. In: Mey, G., Mruck, K. (eds) Handbuch Qualitative Forschung in der Psychologie. Springer Reference Psychologie . Springer, Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-18387-5_43-2

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-658-18387-5_43-2

  • Received:

  • Accepted:

  • Published:

  • Publisher Name: Springer, Wiesbaden

  • Print ISBN: 978-3-658-18387-5

  • Online ISBN: 978-3-658-18387-5

  • eBook Packages: Springer Referenz Psychologie

Publish with us

Policies and ethics

Chapter history

  1. Latest

    Autoethnografie
    Published:
    11 January 2020

    DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-658-18387-5_43-2

  2. Original

    Autoethnografie in der Psychologie
    Published:
    18 April 2018

    DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-658-18387-5_43-1